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Consegnato da Boeing il 200░ T-38 aggiornato
Boeing Delivers 200th Upgraded T-38
Northrop YT-38A Talon 58-1192, secondo prototipo, conservato al South Dakota Air and Space Museum presso la Allsworth AFB, a Rapid City in South Dakota. I due prototipi del Northrop modello N-156T erano spinti da due turbogetti General Electric YJ85-GE-1 da 1.900 libbre di spinta; il primo (58-1191) vol˛ per la prima volta il 10 aprile 1959. Seguirono 4 esemplari di preserie e 1.139 T-38A di serie, tutti prodotti entro il 1972. Addestratore supersonico avanzato, con seggiolini in tandem, il Talon Ŕ spinto da due turbogetti General Electric J85-GE-5 da 1.135 kg di spinta a secco e 1.748 con postbruciatore. Apertura alare m 7,70, lunghezza m 14,1, altezza m 3,91. VelocitÓ massima con postbruciatore Mach 1.27 a 10.670 m, velocitÓ di crociera Mach .89, pari a 950 km/h, ed autonomia massima di 1,759 km. (Aeromedia)
Northrop YT-38A 58-1192, the second Talon prototype, preserved at the South Dakota Air and Space Museum at Ellsworth AFB, near Rapid City in South Dakota. Two Northrop model N-156T prototype aircraft were built, powered by two 1,900 lbst General Electric YJ85-GE-1 turbojets. The first one - 58-1191 - flew for the first time on April 10, 1959, followed by 4 pre-production and 1,139 T-38A series production aircraft. The assembly line was closed in 1972. Tandem two-seat supersonic advanced jet trainer, the Talon is powered by two General Electric J85-GE-5 turbojets with afterburner, each delivering 2,500 lb (1,135 kg) of dry static thrust and 3,850 lb (1,748 kg) with afterburning. Wing span 7.70 m (25 ft 3 in), length overall 14.1 m. (46 ft 4 in), height overall 3.91 m (12 ft 10 in). Maximum speed with afterburning Mach 1.27 at 35,000 ft (10,670 m), cruising speed Mach 0.89 or 590 mph (950 km/h) and maximum range 1,093 miles (1,759 km). (Aeromedia)
La Boeing ha consegnato ieri all'USAF il 200░ addestratore a reazione T-38C Talon aggiornato nell'ambito del T-38 Avionics Upgrade Program (AUP). Le consegne di questi T-38, modificati dal punto di vista dei sistemi e degli equipaggiamenti, sono iniziate nel Novembre 2000. L'ottantina di dipendenti Boeing impegnati nel programma T-38 AUP, presso il Williams Gateway Airport di Mesa (Arizona), stanno consegnando i T-38C con un certo anticipo rispetto ai tempi previsti. Il 200░ T-38 "upgraded" sarÓ basato sulla Randolph Air Force Base, in Texas, nei ranghi del 560th Flying Training Squadron dell'Air Education and Training Command USAF.
"L'AETC sta compiendo un grando sforzo per migliorare la propria linea di volo," ha detto il comandante, generale Don Cook. "L'Avionics Upgrade Program fa parte della nostra iniziativa denominata Pacer Classic che allungherÓ la vita operativa di questi addestratori supersonici fino al 2020."
Il programma AUP per i T-38 prevede il sostanziale aggiornamento di pi¨ di 500 esemplari. I miglioramenti apportati alla nuova versione T-38C comprendono un head-up display ad ampio campo visivo (nell'abitacolo anteriore), multi-functional display e strumenti motore elettronici. Inoltre alcuni pannelli di controllo, in entrambi i cockpit, sono stati riposizionati per far posto ai sistemi integrati GPS/navigazione inerziale ed all'ormai indispensabile TCAS (Traffic Collision Avoidance System).

(Da un comunicato stampa Boeing Integrated Defense Systems, St. Louis, Mo (USA) - 3 febbraio 2004)

Boeing delivered the 200th T-38C Talon jet trainer modified as part of the T-38 Avionics Upgrade Program (AUP) to the United States Air Force yesterday. Deliveries of the upgraded T-38 began in November 2000 following an engineering and manufacturing development program. The more than 80 Boeing people who work on the T-38 AUP program at Williams Gateway Airport in Mesa (Arizona), are delivering T-38C aircraft to the customer ahead of schedule. The 200th upgraded T-38 will be stationed with the Air Education and Training Command's 560th Flying Training Squadron, Randolph Air Force Base, Texas.
"The AETC has constantly sought out improvements in flying operations," said General Don Cook, the Commander. "The Avionics Upgrade Program is part of our Pacer Classic initiative that will extend the life of these supersonic trainers until 2020."
Under the T-38 Avionics Upgrade Program, more than 500 aircraft will be upgraded. The jets feature a large-field-of-view head-up display in the front cockpit; multi-functional displays, electronic engine displays and up-front control panels in both cockpits; an integrated global positioning system/inertial navigation system; and a traffic collision avoidance system.

(From a press release by Boeing Integrated Defense Systems, St. Louis, Mo (USA) - February 3, 2004)