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Vola il terzo AB 139 di preserie
Third pre-production AB 139 helicopter takes flight
Il terzo Bell/Agusta Aerospace AB 139 di preserie durante il primo volo. (foto Agusta)
Third pre-production Bell/Agusta Aerospace AB 139 during its first flight. (photo by Agusta)
Lo scorso 22 ottobre, il terzo Bell/Agusta Aerospace AB 139 di preserie ha effettuato con successo il primo volo presso gli stabilimenti Agusta di Vergiate. Il programma di certificazione del tipo prevede l'utilizzo di un TDH (Tie Down Helicopter), che ha iniziato i voli di prova nel dicembre 2000, e tre esemplari di preserie.
Il primo volo dell'AB 139 avvenne a Cascina Costa il 3 febbraio 2001, seguito il 3 febbraio dal secondo velivolo di preserie. I due elicotteri, al momento, hanno totalizzato oltre cento ore di volo. Il programma di collaudi in volo ha fornito risultati che confermano o superano le prestazioni previste ed è stata raggiunta una velocità massima continua di oltre 157 nodi. La tangenza massima di 20.000 piedi e l'hovering fuori dall'effetto suolo (OGE) a 12.000 piedi sono stati conseguiti con un peso al decollo di 6.000 kg. La massima velocità ascensionale raggiunta è stata di 2.200 piedi al minuto.
L'attività di certificazione IFR, secondo le norme JAR/FAR part 29, sarà condotto nel 2002 con le prime consegne nel periodo immediatamente successivo. Il nuovo elicottero ha già totalizzato più di 40 ordini da clienti di vari paesi e diverse altre trattative di vendita sono in corso.

(Da un comunicato stampa Bell/Agusta Aerospace Company, Fort Worth, Texas (USA) - 22 ottobre 2001)

The third pre-production Bell/Agusta Aerospace AB 139 made its successful first flight on October 22, 2001, at Agusta's Vergiate plant in Italy. The certification programme foresees a Tie Down Helicopter (TDH) and three pre-production aircraft. The TDH started tests in December 2000.
The AB 139's first flight took place on February 3, 2001 at Agusta's Cascina Costa plant in Italy and the second pre-production aircraft made its first flight on June 4, 2001. Up to this date, the two pre-production aircraft have flown a total of more than 100 hours. The flight-test programme is now well under way and has provided excellent results, confirming or exceeding the estimated performance. These include a maximum continuous speed in excess of 157 knots; maximum ceiling of 20,000 ft. and hovering OGE at 12,000 ft have been easily reached at a 6,000 kg maximum take-off weight. The maximum rate of climb achieved exceeded 2,200 ft/min.
The AB 139 IFR certification activity, under JAR/FAR part 29 regulations, will be achieved during 2002 and first deliveries will follow immediately after. The new helicopter has recorded more than 40 orders to date, with customers in Australia, Europe, Africa, the Far East and the Americas. Negotiations with additional customers are in progress.

(From a press release by Bell/Agusta Aerospace Company, Fort Worth, Texas (USA) - October 22, 2001)