AEROMEDIA
The Italian Aerospace Information Web
by Aeromedia - corso Giambone 46/18 - 10135 Torino (Italy)


Salone internazionale AERO 2003
International Trade Exhibition for General Aviation AERO 2003
"Atterraggio" nel padiglione
Friedrichshafen - Destinazione AERO: La "competenza concentrata in campo aeronautico internazionale" si prepara a volare a Friedrichshafen. Nel nuovo quartiere fieristico sul lago di Costanza al Salone internazionale dell'Aviazione dal 24 al 27 aprile 2003 si offrono possibilità ideali di decollo ed atterraggio. "Per la prima volta in Europa gli aerei possono rullare direttamente nei padiglioni dalla pista di atterraggio", Thomas Grunewald, Direttore del progetto AERO, descrive le prospettive che si aprono al nuovo "crocevia aereo e fieristico" di Friedrichshafen. Con il collegamento con l'aeroporto e con la Zeppelin, agli espositori ed agli operatori della AERO può essere offerta un'interessante ed affascinente esperienza aerea e fieristica.
La AERO Friedrichshafen si è consolidata da lungo in Europa come punto d'incontro dei leader del settore dell'aeronautica generale e con la sua offerta ed il programma collaterale ha una posizione ancor più solida come fiera specializzata con forte partecipazione internazionale. Secondo le indicazioni della direzione di progetto, la AERO 2003 registra ancora una volta una quota estera in netta crescita: circa il 60 % delle aziende presenti per la prima volta a Friedrichshafen nel 2003 proverrà dall'Europa e da oltremare. La direzione del Salone registra un netto incremento soprattutto dagli USA. In totale, in nove padiglioni e nello Static Display saranno presenti circa 500 espositori di 20 nazioni. Secondo le indicazioni della direzione del Salone, la AERO è riuscita una volta di più ad aumentare la propria offerta, soprattutto nel campo delle aziende fornitrici di semilavorati in avionica, nella componentistica ed in modulistica. Molti produttori sfruttano la AERO per presentare a Friedrichshafen le loro novità mondiali ed europee.

Forte presenza della aviazione d'affari

L'aviazione d'affari è di nuovo fortemente rappresentata alla AERO di Friedrichshafen. Il settore business registra in questi ultimi anni quote d'incremento superiori alla media. Per tale motivo questo settore è stato continuamente ampliato. La AERO ha creato una buona base per il comparto ed ora offre ottimali condizioni - soprattutto nel nuovo quartiere fieristico direttamente collegato all'aeroporto.

Salone dai brevi percorsi

Nel nuovo quartiere fieristico sono a disposizione dieci padiglioni con un'area totale di 68.400 mq ed un'area all'aperto di 12.000 mq. 5.000 parcheggi per i visitatori e circa 1.200 per gli espositori, direttamente adiacenti ai padiglioni, sono altri parametri della nuova Fiera adiacente all'aeroporto. Due zone di ingresso - Est e Ovest - consentono un'equilibrata frequenza di visitatori in tutti i padiglioni e permettono un comodo accesso da entrambi i parcheggi. L'accesso diretto allo Static Display da 20.000 mq avviene attraverso i padiglioni A3 e A4, che dispongono di porte da hangar larghe 22 m. Con la combinazione di padiglioni fieristici e Static Display, la AERO diviene il "Salone dai brevi percorsi". Gli espositori dei padiglioni A3 e A4 possono far rullare nei padiglioni i loro aerei direttamente dalla pista di atterraggio usufruendo di una nuova pista. Per poter meglio presentare i loro aeromobili agli acquirenti interessati, vengono create finestre temporali per "Sales-Flights". Oltre allo Static Display del quartiere fieristico, alla AERO 2003 ci saranno uno Show-Display ed un Flying Display. Nello Show-Display si potranno ammirare oldtimer, macchine rare e le macchine che parteciperanno all'Air-Show. Nel Flying Display all'aeroporto saranno offerti giri in aereo.

Gamma aeronautica generale

In otto padiglioni fieristici, nell'area all'aperto e nello Static Display su un'area totale di 80.000 metri quadri si potrà visionare l'intera gamma dell'aeronautica generale: business aviation, alianti, VLA ed ultraleggeri, elicotteri ed equipaggiamento, avionica, maintenance ed accessoristica. Il tema aeromodellismo avrà anch'esso una forte rappresentanza alla AERO.

La Zeppelin apre un cantiere

Gli ospiti della AERO in tutte le quattro giornate di fiera possono visitare anche il cantiere Zeppelin nelle immediate vicinanze del quartiere fieristico. Il padiglione dei dirigibili sarà accessibile durante le ore di apertura del Salone (ogni giorno dalle ore 9 alle 18). Nelle cosiddette isole informative, i visitatori possono informarsi sulla costruzione dei dirigibili e sulle possibilità d'impiego. I tecnici della Ditta Zeppelin sono a disposizione per chiarimenti. Dall'aprile 2003 il secondo dirigibile inizierà la sua attività di volo ufficiale. In totale nel frattempo sono già tre i dirigibili in hangar. Il primo zeppelin è a disposizione come prototipo per scopi speciali.

Alta competenza degli operatori

Con la sua ampia gamma, la AERO offre un chiaro concetto a misura delle esigenze dell'aeronautica generale, che consente al tempo stesso vantaggi per visitatori ed espositori. Sul lago di Costanza sono attesi circa 50.000 visitatori, fra i quali una grande percentuale di operatori provenienti da tutta Europa e dagli Stati Uniti. Contrariamente a quanto avviene sul mercato americano, la AERO riunisce in un solo salone Business Aviation ed aeronautica da diporto, cosa molto interessante per i visitatori americani. Il pubblico del Salone è inoltre estremamente esperto: secondo inchieste condotte fra i visitatori, circa il 60 % degli operatori interpellati era munito di brevetto aereo. La competenza tecnica dei visitatori ed i contatti commerciali sono stati valutati eccezionalmente alti dagli espositori della AERO.

Partecipazione internazionale

La grande partecipazione di espositori stranieri, provenienti da un totale di 20 nazioni, è un altro importante aspetto. L'industria aeronautica ceca si presenta anche quest'anno con un grande stand collettivo patrocinato con il contributo dello Stato. Aziende aeronautiche leader di tutti i paesi europei saranno presenti a Friedrichshafen. Anche aziende aeronautiche di Polonia, Belgio e Russia hanno promesso la loro partecipazione. La AERO offre alle ditte americane una buona posizione di partenza per il mercato europeo. La Camera di Commercio degli Stati Uniti (U.S. Departement of Commerce) ha già certificato la AERO anni fa, riconoscendone così la rilevanza internazionale di Fiera specializzata per l'Aeronautica generale.

Voli dimostrativi degli espositori

Con i voli dimostrativi degli espositori, la direzione della fiera entra ancor più fortemente nel merito delle esigenze degli espositori. Con la mutata concezione del vecchio programma, la AERO rende evidente il suo maggiore orientamento come salone specializzato e va incontro alla richiesta di molti espositori di consentire migliori possibilità di voli dimostrativi. Al sabato ed alla domenica si potranno ammirare nell'Airshow oltre ai più recenti aeromobili anche interessanti oldtimer.

Comparto alianti e UL

La AERO è il più importante punto d'incontro degli aliantisti e l'unico salone specializzato al mondo in cui il settore sia presente al gran completo. I produttori leader mondiali di alianti sono presenti a Friedrichshafen. I piloti di ultraleggeri e gli interessati ai VLA (Very Light Aircrafts) si recano alla AERO a proprie spese. Le aziende leader di questi settori sono presenti sul lago di Costanza con efficaci innovazioni, tecnicamente sofisticate. Nell'ambito della AERO gli interessati con brevetto di pilota possono effettuare voli di prova.

Conferenze e simposi

La AERO 2003 ha pronto un programma di conferenze che si confronta completamente con problemi ed interessi di attualità legati all'aeronautica generale. Le tematiche più importanti sono fra l'altro: panoramica di mercato sull'impiego di aeromobili Business, Fractional Ownership, JAR-FCL, la nuova eurolicenza. Il programma dettagliato delle conferenze è anche su Internet al sito www.messe-friedrichshafen.de.

Aeromodelli nel padiglione A1

Nel padiglione A1 anche agli aeromodellisti si aprono dimensioni completamente nuove. Su un'area di 10.000 mq l'Associazione Aeromodellisti Tedeschi presenta in una grande rassegna speciale modelli che spesso sono creati anche come modelli di costruzione o come supporti sperimentali per i grandi aeromobili. La modellistica intende poi conquistare al volo anche proseliti e neofiti. Molti piloti attivi hanno come hobby anche la modellistica.

"Landing" in Exhibition Centre
Friedrichshafen - Destination AERO: The "concentrated international aviation expertise" is preparing for a landing in Friedrichshafen. The International Trade Exhibition for General Aviation will be offering ideal take off and landing conditions from the 24th to the 27th of April, 2003 on the new exhibition grounds at Lake Constance. "For the first time in Europe aeroplanes will be able to taxi directly from the runway into the exhibition halls", Thomas Grunewald, AERO project manager, describes the new perspectives that have opened up for attendees at the new "flight and trade fair turnstile" in Friedrichshafen. Directly connected to the airport and the Zeppelin, the AERO provides exhibitors and trade visitors alike with a comprehensive and exciting flying and trade show experience.
The AERO Friedrichshafen has long since established itself as the leading gathering for the general aviation industry in Europe. Now it takes up an even stronger position with its growing international attendance, and a comprehensive range of products and services showcased as well as a informative and exciting supporting programme. According to project management AERO 2003 is registering a notable increase in foreign participation: Approximately 60% of all companies to be presented this year for the first time in Friedrichshafen, will be coming from other countries in Europe outside of Germany, or from overseas. This increase can clearly be observed in regard to those firms coming from the USA. Altogether a total of almost 500 exhibitors from 20 different countries will be present in the nine exhibition halls and Static Display. According to centre management, the AERO once again increased the range of showcased products and services, especially in respect to avionics suppliers, component and construction groups. Many manufacturers use the AERO as a platform for launching new products in Europe and worldwide.

Business aviation well represented

Business aviation is once again well represented at the AERO in Friedrichshafen. This sector of aeroplanes for business travel has registered growth rates over the last years that are above average, providing sufficient reason for continual expansion in this area. The AERO has created a strong foundation for this branch of aviation, and now offers, especially on the new exhibition grounds, an ideal showcasing venue.

Fair of minimal distances

On the new exhibition grounds, 10 exhibition halls offering a total of 68,400 square metres of exhibit space, as well as 12,000 square metres of open area, are all available. 5,000 visitor and 1,200 exhibitor parking spaces located directly next to the halls are further features of this new Exhibition Centre immediately adjacent to the airport. The two entrance areas - East and West - ensure balanced visitor frequency in all halls, and comfortably connect the facilities from both visitor parking lots. The direct entrance into the 20,000 sqm Static Display is possible through the A3 and A4 Halls, both equipped with hanger gates measuring more than 22 meter in width. By combining the exhibition halls and Static Display, the AERO has become a "Fair of minimal distances". Exhibitors in Halls A3 and A4 will be able to taxi their aeroplanes directly from the runway over a new taxiway into the exhibition halls. In order to best present new aeroplanes to their potential buyers, time windows for "sales flights" have been established. Along with the Static Display on the exhibition grounds, the AERO 2003 will also present a Show Display and a Flying Display. In the Show Display oldtimers, rare aircrafts and planes participating in the Air Show can be admired. Round trips will be offered during the Flying Display at the airport.

Spectrum of general aviation

In eight exhibit halls, on the open grounds, and in the Static Display a total of 80,000 square metres of exhibiting space are available in which attendees can view the entire spectrum of general aviation: Business aviation aeroplanes, sailplanes, ultralights and VL aircraft, helicopters as well as equipment, avionics, maintenance, and accessories. Model flying will also be well represented at the AERO.

Zeppelin opens its hangar

AERO visitors will be able to also visit the Zeppelin hangar located in direct vicinity of the exhibition grounds, during all four show days. The Airship Hall is open during fair opening hours (daily from 9 a.m. to 6 p.m.). At so-called information islands visitors will be able to find out more about airship construction and what uses the Zeppelin is put to nowadays. Experts from the Zeppelin industries will be available to answer any questions. The second airship will take up official operation starting April 2003. In the meantime a total of three Zeppelins are now to be found in the hanger. The first airship is available as a prototype for special appearances.

High trade visitor expertise

With its comprehensive program the AERO offers a clear concept, directly designed to meet the needs of general aviation, and one that brings clear advantages to both visitors and exhibitors alike. Approximately 50,000 visitors are expected to be drawn to Lake Constance, including a large share of trade visitors from other countries in Europe and from the USA. In contrast to the reality on the American market, the AERO brings business aviation and sport flying sectors together in one trade show. This makes it highly interesting especially for those visitors from the USA. Visiting trade fair public is also extremely competent: According to visitor surveys, approximately 60 percent of those interviewed held a pilot's licence. Visitor's trade expertise and business contacts have been rated by exhibitors at the AERO as being exceptionally high.

International presence

The strong presence of exhibitors from abroad, representing a total of 20 countries, is a further important aspect of this year's AERO. The Czech aircraft industry will once again present itself with a state-supported group exhibit. Leading aviation industries from all over Europe will be showcased in Friedrichshafen. Technical aviation businesses from Poland, Belgium and Russia have also affirmed their participation. In addition, the AERO provides American companies with an excellent starting position on the European market. The U.S. Department of Commerce certified the AERO years ago, and so recognised its international importance for general aviation.

Flight demonstrations for exhibitors

By providing the exhibitor flight demonstrations, centre management has responded even more to exhibitor needs. Changing the conception of the air show program from its previous form, clearly demonstrates how AERO is organising more than ever before its role as trade fair, and complies with the wishes many exhibitors expressed for improved opportunities for flight demonstrations. On Saturday and Sunday, one will be able to watch fascinating oldtimers as well as the newest aeroplanes at the air show.

Glider and Ultralight sector

The AERO is the most important gathering place for all flyers of full size gliders, and the only trade fair in the world which the whole sector attends.
The worldwide leading manufacturers in glider construction will be represented in Friedrichshafen. Ultralight pilots and those interested in VLA (Very Light Aircrafts) type construction are sure to find plenty to their liking. The leading businesses in the industry will be showcasing ground-breaking and technically advanced innovations at Lake Constance. During the AERO interested attendees holding a pilot's licence will be able to carry out test flights.

Lectures and symposiums

The AERO 2003 offers a supporting programme specifically designed to address current problems and interests in general aviation. The most important subjects of discussion are among others: Market overview of the use of business aircraft, fractional ownership, JAR-FCL - the new Euro licence. The detailed supporting programme is available for viewing on the internet at www.messe-friedrichshafen.de.

Flying models in the A1 Hall

For all interested in model aeroplanes the A1 Hall will be offering thoroughly new dimensions. On a total of 10,000 square metres, the DMFV (German Model Aeroplane Association) will present in a special show models that have been created to serve as small scale construction models or as experimental prototypes for larger aeroplanes. Modelling is also a means of bringing flying closer to interested youth and beginners. On top of this, many active pilots pursue modelling as a hobby in their spare time.