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Completato il programma di aggiornamento degli Huey dell'US Navy
Huey Upgrade Program Completed
Bell UH-1N del Marine Corps, dopo il programma di aggiornamento.
Marine Corps Bell UH-1N after the upgrade program.
Migliorate le capacità operative e ridotto significativamente il carico di lavoro per i piloti degli elicotteri Bell UH-1N "Huey" dei Marines, con l'installazione di nuovi equipaggiamenti per la navigazione e la comunicazione. Nonostante la complessità delle modifiche necessarie, questo aggiornamento dal valore di 74 milioni di dollari è stato completato nei tempi previsti e con un risparmio di 2 milioni di dollari rispetto al preventivo. I nuovi sistemi COM/NAV sono stati installati in oltre cento UH-1N oltre a tre simulatori di volo.
L'aggiornamento comprende il nuovo impianto di radiocomunicazione ARC-210, il Doppler Navigation System, il pannello digitale per la visualizzazione dei parametri di navigazione, il ricevitore miniaturizzato Global Positioning System (GPS) e la sostituzione del TACAN precedente. Il sistema interfonico di bordo (ICS) è stato sostituito con un modello "protetto" attivato dalla voce. Comunicazioni radio digitali "protette" sono consentite sia dalla radio ARC-210 che, per le trasmissioni oltre l'orizzonte, dal sistema di comunicazione satellitare (SATCOM). Questo permetterà un miglior coordinamento complessivo nelle operazioni combinate aria/terra dei Marines.
Il GPS ed il sistema Doppler consentono ora agli UH-1N di operare in completa autonomia durante le missioni a lungo raggio e quelle in mare aperto. L'equipaggio acquisisce la capacità di pianificare in anticipo la missione, utilizzando un mission data loader ASQ-215 su cui vengono caricate le informazioni di navigazione e comunicazione previste per la missione, evitando di dover inserire i dati durante il volo. In tal modo l'equipaggio può pianificare ed analizzare in anticipo missioni multiple, caricando di volta in volta i dati necessari nel Cockpit Control System (CCS), con evidenti risparmi nel tempo di reazione. Poter disporre del nuovo CCS Collins 800 diminuisce il carico di lavoro del pilota ed i tempi di risoluzione di eventuali malfunzionamenti, permettendo di controllare tutti gli impianti di radiocomunicazione da un'unica postazione.
Il programma Built-In-Test (BIT) è fortemente integrato e consente al personale addetto alla manutenzione di effettuare un rapido e completo controllo, identificando in modo istantaneo il componente che ha causato l'eventuale avaria di un sistema di bordo.
Il programma di aggiornamento degli UH-1N dei Marines venne approvato nell'anno fiscale 1991 mentre la costruzione dei kit di conversione iniziò l'anno successivo presso la Raytheon Systems Company, nota come E-Systems, Special Operations Forces Support Activity, a Lexington nel Kentucky. L'inizio dell'installazione dei nuovi equiaggiamenti sugli elicotteri prese l'avvio nel 1992 presso varie strutture militari: Naval Air Station Atlanta, Marine Corps Air Station (MCAS) New River, MCAS Camp Pendleton e MCAS Futenma.
Per svolgere l'intero programma di aggiornamento, i due fornitori civili, DynCorp e Raytheon, quest'ultimo installatore unico dal 1997, hanno svolto più di 195.000 ore di lavoro.

(Da un comunicato stampa US Navy - Naval Air System Command, Patuxent River, Maryland (USA) - 16 gennaio 2001)

The installation of new communication and navigation equipment in the Marine Corps Bell UH-1N "Huey" helicopters significantly enhances its mission capability and tremendously decreases the pilots' workload. Despite the complexity of this change, this $74 million upgrade was brought to the fleet on schedule and $2 million under budget, due to the combined efforts of the government and industry teams.
Communication and navigation equipment was installed in more than 100 UH-1Ns and into three training simulators. the upgrade includes a state-of-the-art communications and radio package (ARC-210 radio), Doppler Navigation System, control display navigation units with a digital data set, miniature airborne Global Positioning System (GPS) receiver and replacement of the existing TACAN.
The Internal Communications System (ICS) on board the helicopter was also replaced with a secure, voice activated system. The addition of the ARC-210 radio provides secure, digital communications. The satellite communications (SATCOM) system provides secure over-the-horizon communications, allowing the Marine Air/Ground Task Force mission commander to control his forces and coordinate with all other echelons. The number three radio and SATCOM radio systems can now be controlled independently, from the cabin of the aircraft, with the ground commander's communications control station. These next generation radios have reduced the maintenance workload, which in turn increases the mission availability of the aircraft. Installation of the GPS and the Doppler system allows for independent navigation for over-the-horizon and over-water operations.
The ASQ-215 mission data loader allows pilots to use emerging technology to preplan missions, enter waypoints and communications frequencies into a data transfer module. This eliminates the need to enter information by hand, thereby reducing their workload. Now the aircrew has the ability to pre-plan and pre-brief multiple missions, and upon mission tasking, load all required information into the Cockpit Control System (CCS) rapidly and efficiently while preparing for launch, decreasing the response time.
The installation of the Collins 800 CCS decreases pilot workload and maintenance troubleshooting time. The CCS allows the pilots to control all the radios and communications systems from one central location. The highly integrated Built-In-Test (BIT) program enables maintenance crews to run BIT checks on all the installed systems. This check identifies the component causing the system failure to the troubleshooter instantaneously eliminating hours of system troubleshooting.
The installation of the improved internal communications system allows secure and encrypted communications between the aircrew and gunners. Now the gunners can talk to the pilots and still use their door-mounted machine guns without taking their hands off the weapons.
This upgrade program was approved in Fiscal Year 1991 with aircraft kit manufacturing beginning later that year at Raytheon Systems Company, formally known as E-Systems, at the Special Operations Forces Support Activity, in Lexington, Ky. Installations began in 1992 and were performed at Naval Air Station Atlanta, Marine Corps Air Station (MCAS) New River, MCAS Camp Pendleton, and MCAS Futenma.
The two contractors, DynCorp and Raytheon, with Raytheon providing sole installation support over the past four years, logged over 195,000 artisan man-hours during the course of this installation program.

(From a press release by US Navy - Naval Air System Command, Patuxent River, Maryland (USA) - January 16, 2001)