Alla fine di dicembre 2007, i 135 caccia Eurofighter già in servizio ed i sette velivoli sperimentali hanno superato il traguardo delle 35.000 ore di volo. Dall’entrata in servizio attivo, nella primavera 2004, le cinque forze aeree “clienti”, compresa l’Austria che si è aggiunta nell’estate 2007, hanno totalizzato 30.650 ore. Un notevole 50% del “volato” è stato effettuato nel 2007, a dimostrazione della progressiva crescita delle flotte.
Questa rilevante attività di volo da parte delle varie Forze Aeree riflette la sempre maggiore integrazione del nuovo sistema d’arma e l’aumento dei compiti che gli sono assegnati, anche in ambito NATO. Dopo l’Italia ed il Regno Unito, anche la Germania - dall’inizio del 2008 – ha cominciato a schierare l’Eurofighter Typhoon in Quick Reaction Alert (QRA) presso la base di Neuburg. La Spagna seguirà presto.
Dopo il ritiro dall’attività sperimentale dei sei Development Aircraft, il compito di proseguire nello sviluppo del sistema d’arma ricade totalmente sui sette Instrumented Production Aircraft (IPA) e sull’unico Instrumented Series Production Aircraft (ISPA), l’esemplare BT005 della Royal Air Force. L’ultimo arrivato, IPA7, è il primo EF 2000 della Tranche 2 e volerà con l’IPA6 per conseguire le clearances previste per la Tranche 2 Type Acceptance and Further Enhancements. Il tal modo l’Eurofighter offrirà sempre maggiori capacità alle forze aeree. Da quando è iniziato il programma di sviluppo, gli aerei sperimentali hanno totalizzato 5.600 ore di volo.
(Da un comunicato stampa Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, Hallbergmoos, Monaco, Germania - 24 gennaio 2008)
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The combined fleet of 135 in-service Eurofighters and seven Flight Test aircraft has accumulated over 35,000 flying hours by the end of December 2007. Since introduction into service in Spring 2004, the five customer Air Forces, including, since Summer 2007, Austria have achieved 30,650 flying hours. An amazing 50 % of this amount were flown in 2007, demonstrating the tremendous growth of the in-service fleet.
The build up of flying hours in the Nations’ Air Forces reflects the success of integrating the weapon system into their Armed Forces and, increasingly, highlights the importance of Eurofighter EF 2000s for NATO air defence responsibilities. Following Italy and the United Kingdom, Germany has, from the beginning of 2008, commenced Quick Reaction Alert (QRA) operations with Eurofighter Typhoon at Neuburg. Spain is to follow soon.
With the six Development Aircraft retired following conclusion of their scheduled tasks, the test fleet of seven Instrumented Production Aircraft (IPA) and one Instrumented Series Production Aircraft (ISPA, BT005 of the Royal Air Force) are now the main assets to take the weapon system’s capabilities to new frontiers. The latest addition, IPA7, is the first Tranche 2 EF 2000 and will be flown alongside IPA6 in the test programme to achieve the clearances for Tranche 2 Type Acceptance and Further Enhancements. This means even more capabilities for Eurofighter with more benefit to the customer. The test fleet has accumulated over 5,600 flying hours since Development began.
(From a press release by Eurofighter Jagdflugzeug GmbH, Hallbergmoos, Munich, Germany – January 24, 2008)
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