AEROMEDIA
The Italian Aerospace Information Web
by Aeromedia - corso Giambone 46/18 - 10135 Torino (Italy)


Prende forma l'Embraer ERJ-170
Embraer ERJ-170 takes shape as wings are mated to fuselage
Unione della semiala sinistra alla fusliera del primo Embraer ERJ-170. (foto Embraer)
First Embraer ERJ-170 wing-fuselage mating. (photo by Embraer)
Con l'installazione delle semiali alla fusoliera del primo prototipo dell'ERJ-170, Embraer ha raggiunto un nuovo importante traguardo del programma. Durante la seconda metà di luglio erano state unite le varie sezioni di fusoliera e l'ala era stata predisposta con le interfacce dei vari sistemi. Le semiali sono state assemblate dall'Embraer, che ha realizzato i pannelli di rivestimento e le centine, utilizzando componenti del bordo d'attacco e d'uscita, longheroni e rivestimenti prodotti da Kawasaki Heavy Industries, oltre agli slat forniti dalla Sonaca.
A questo punto, in pieno accordo con i tempi previsti, i tecnici dell'Embraer si stanno dedicando all'installazione dei vari sistemi di bordo e dei restanti sottoinsiemi del primo ERJ-170. Il roll out è previsto per il prossimo 29 ottobre ed il primo volo pochi giorni dopo, come programmato oltre due anni orsono.
Lanciato al Salone di Parigi del 1999, il programma ERJ-170/ERJ-190 comprende una famiglia di tre bireattori regionali con capacità di 70, 98 e 108 posti. L'ERJ-170, configurato per 70 passeggeri, sarà il primo ad essere sottoposto alle prove di volo ed alla successiva produzione di serie. Con una fase di sviluppo concentrata in un periodo di 38 mesi e la consegna del primo esemplare prevista alla fine del 2002, questa nuova famiglia di aerei commerciali ha già ottenuto ordini fermi per 102 esemplari ed opzioni per altri 212.
Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica S.A.) ha 12.000 dipendenti ed è attualmente il quarto produttore mondiale di aerei commerciali. La sede centrale è a São José dos Campos, nello stato di São Paulo, con sedi e centri di assistenza in Australia, Cina, Francia, Singapore e Stati Uniti. Maggiore società esportatrice brasliana negli ultimi tre anni, l'Embraer vanta un portafoglio ordini per 10,7 miliardi di dollari e 12,8 in opzioni. L'Embraer ha più di trent'anni di esperienza nel campo della progettazione, sviluppo, costruzione, vendita e supporto logistico di velivoli destinati sia al mercato civile che militare.

(Da un comunicato stampa Embraer, São José dos Campos (Brasile) - 13 agosto 2001)

Embraer has just achieved another ERJ-170 programme milestone. Today, the wings of the aircraft were fitted to the full fuselage. While the different fuselage sections were mated during the last half of July, the final touches were given in fitting-out the wings with required systems installations. The wings were assembled by Embraer with Kawasaki Heavy Industries, which provided leading and trailing structures, spars and surfaces; Sonaca supplied slats and Embraer skins and ribs.
After accomplishing these tasks at the scheduled time, Embraer engineers and technicians are concentrating their efforts to equipping the ERJ-170 prototype with all of its systems, as well as receiving the last major sub-assemblies. This will bring the first ERJ-170 to the doorstep of the roll out scheduled for October 29 and the maiden flight shortly after, all within the schedule outlined two years ago.
Launched during the 1999 edition of the Paris Air Show, the ERJ-170 / ERJ 190 programme comprises three twin-engine jetliners configured for 70, 98 and 108 passengers. The 70-seat ERJ-170 will be the first model scheduled for flight-testing and subsequent production. Working under a 38-month long development schedule and delivery of the first production aircraft for the end of 2002, this new jetliner family has logged 102 firm orders and options for another 212 units.
Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica S.A.) is the world's fourth largest commercial aircraft manufacturer and is headquartered in São José dos Campos, state of São Paulo, with offices and customer service bases in Australia, China, France, Singapore and the United States, and a total workforce of over 12,200 people. The company is Brazil's largest exporter for the two preceding years and in the first semester of 2001; as of June 30th, 2001 its backlog for firm orders amounts to US$ 10.7 billion and US$ 12.8 billion in options. Embraer has over 31 years of experience in designing, developing, manufacturing, selling and providing after sales support to aircraft aimed for the world airline, corporate and defense markets.

(From a press release by Embraer, São José dos Campos (Brazil) - August 13, 2001)