AEROMEDIA
The Italian Aerospace Information Web
by Aeromedia - corso Giambone 46/18 - 10135 Torino (Italy)


Il Beechjet rinasce con la Nextant
Beechjet Rebirth Thanks to Nextant
Beechcraft 400A Beechjet (modernizzazione Nextant 400XT) N401NX (n/c RK-28 del 1991) davanti ad un hangar della società “ricostruttrice” all’aeroporto “Cuyahoga County” di Cleveland (Ohio, USA). (Nextant Aerospace)
Beechcraft 400A Beechjet (Nextant 400XT modernization) N401NX I-DOCA (c/n RK-28 built in 1991) in front of an hangar of the “remanufacturer” company at the Cuyahoga County Airport, in Cleveland, Ohio (USA). (Nextant Aerospace)
La Nextant Aerospace, fondata nel 2007 dall’attuale CEO Kenneth C. Ricci, è una ditta specializzata nella modernizzazione di aeroplani. E’ stata la prima ad introdurre il concetto di “aircraft remanufacturing” nel settore degli aerei d’affari. Sta riscuotendo un buon successo di vendite perchè il suo primo tipo di business jet “ricostruito”, il Nextant 400XT (ricavato dal Beechjet 400A/XP e certificato dalla FAA nell’ottobre 2011) ha un prezzo base inferiore alla metà di un aereo nuovo della stessa categoria.
Dalla fine del 2011, la Nextant ha ricavato 100 milioni di dollari grazie alla consegna di 25 esemplari di Nextant 400XT, in quattro continenti. La società ha oggi un portafoglio ordini di circa 175 milioni di dollari. Per far fronte alle richieste del mercato, è in costruzione un nuovo stabilimento da 11.600 m2 al “Cuyahoga County Airport” di Cleveland, nell’Ohio.
Nextant Aerospace, nell’ambito del suo programma di espansione, ha nominato presidente Sean McGeough, un dirigente con lunga esperienza nel settore. Possessore di licenza di pilota commerciale, McGeough ha lavorato alla Hawker Beechcraft Corporation dal 1999, ricoprendo incarichi di peso crescente fino a diventare responsabile vendite per Europa, Medio Oriente, Africa ed area Asia-Pacifico. Precedentemente si era occupato del settore vendite della Diamond Aircraft Industries.
Il processo di ricostruzione per realizzare il Nextant 400XT risulta in un aeroplano sostanzialmente nuovo, al prezzo di un pari classe usato. Inoltre la Nextant fornisce ai clienti lo stesso servizio che viene offerto dagli altri produttori quando si acquista un aeroplano appena costruito. In particolare, gli acquirenti possono decidere tutti i dettagli dell’allestimento della cabina del loro aereo. Il Nextant 400XT è consegnato con una garanzia di due anni e la possibilità di affidarsi ad una rete di supporto tecnico in continua espansione.
Il Nextant 400XT è rimotorizzato con due Williams International FJ44-3AP e fornito di nuova avionica integrata Rockwell Collins Pro Line 21. Il nuovo aereo ha anche dei miglioramenti aerodinamici grazie alla configurazione installativa dei propulsori completamente rivista, compresi nuovi piloni di supporto e gondole.

(Da un comunicato stampa Nextant Aerospace, Cleveland, Ohio, USA – 15 gennaio 2013)

Nextant Aerospace, founded in 2007 by the current CEO Kenneth C. Ricci, is primarily concerned with developing its aircraft modernization programme. The company is credited with being the first to introduce the concept of aircraft remanufacturing for the business jet market. It is enjoying strong sales because the launch aircraft, the Nextant 400XT, derived from the Beechjet 400A/XP series aircraft and certified by the FAA in October 2011, has a base price of less than half that of comparable newly-built aircraft.
Since late 2011, Nextant has closed more than $100 million in sales and delivered 25 Nextant 400XTs to buyers on four continents. Currently, the company has a sales backlog in excess of $175 million. It has also responded to increased demand for its aircraft by expanding its capacity with a new 125,000 square foot (11,600 square meter) facility in Cleveland, USA, at the Cuyahoga County Airport.
As part of its plans to globally expand the company, Nextant Aerospace has hired senior aviation executive Sean McGeough as president. A licensed air transport pilot, McGeough joined Hawker Beechcraft Corporation in 1999 and, after several roles with increasing sales responsibility, he led international operations in Europe, the Middle East, Africa and Asia Pacific. Previously, he had held senior-level sales positions with Diamond Aircraft Industries.
The remanufacturing process for the Nextant 400XT results in a fundamentally new aircraft at a price level close to that of a pre-owned aircraft. In addition, Nextant provides customers with the same new aircraft purchase experience they would expect from any major aircraft manufacturer. Customers have control of the interior completion of their 400XT, and are able to visit Nextant’s state-of-the-art design center to collaborate on every detail. Nextant also offers a two-year, full aircraft warranty on the 400XT that is handled by its expanding global product support network.
The Nextant 400XT is re-engined with the Williams International FJ44-3AP engines and equipped with Rockwell Collins Pro Line 21 integrated avionics suite. The new aircraft also benefits from significant aerodynamic enhancements in the nacelles, pylons and engine mounting configuration.

(From a press release by Nextant Aerospace, Cleveland, Ohio, USA – January 15, 2013)