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Sikorsky e Lockheed Martin si alleano per il futuro elicottero presidenziale "VXX" !
Sikorsky and Lockheed Martin Team for the next "VXX" Presidential Helicopter !
Immagine computergrafica del Sikorsky S-92 versione "Marine One" in volo su Washington. (Lockheed Martin)
Computer generated image of Sikorsky S-92 "Marine One" version flying over Washington. (Lockheed Martin)
Sikorsky Aircraft Corporation, sussidiaria della United Technologies Corporation, e Lockheed Martin hanno annunciato la firma di un accordo di collaborazione per partecipare congiuntamente al nuovo concorso dell’U.S. Navy denominato VXX che porterà alla scelta del prossimo elicottero presidenziale USA.
Da un punto di vista formale, il costruttore Sikorsky è capocommessa ed offre l’elicottero medio S-92 - già ribattezzato H-92 - per trasportare il presidente, con Lockheed Martin come integratore di sistemi e fornitore principale.
Contemporaneamente le due società hanno risposto ad una "request for information" ricevuta dall’U.S. Navy riguardo al programma VXX. Il documento industriale fornisce dettagli su come Sikorsky e Lockheed Martin intendono progettare e costruire una versione militare dell’S-92 adatta a svolgere la funzione di "Marine One".
Le società vantano un lungo periodo di collaborazione nello sviluppo, consegna e mantenimento in efficienza di centinaia di elicotteri navali SH-60B ed MH-60R/S dell’U.S. Navy.
"Il nostro accordo per partecipare al concorso VXX si basa su 38 anni di attività in comune tra Lockheed Martin e Sikorsky," ha dichiarato Dan Spoor, responsabile Sistemi Aeronautici della Lockheed Martin Mission Systems & Sensors di Owego, nello stato di New York. "Unendo l’esperienza della Sikorsky con gli attuali elicotteri usati come “Marine One” e la nostra conoscenza dei requisiti per i sistemi di bordo, potremo presentare un’offerta a basso rischio per il trasporto presidenziale."
Le due società hanno anche una notevole esperienza nel mantenimento in efficienza degli elicotteri della Casa Bianca. Fin dagli anni sessanta del secolo scorso, la Sikorsky ha progettato e costruito sia i VH-3D che i VH-60N che, quando il presidente è a bordo, hanno il nominativo radio "Marine One".
Nel 2005, la Lockheed Martin vinse il precedente contratto per costruire gli elicotteri che avrebbero dovuto rimpiazzare i VH-3D. La commessa fu annullata nel 2009 per decisione del governo, quando erano già stati consegnati 9 prototipi e velivoli preserie, denominati "pilot production aircraft".

(NdR: l’ultimo capoverso del comunicato Lockeed Martin ha del portentoso! Si vanta la vittoria – seppur temporanea - nel concorso precedente, senza dire che il concorrente sconfitto era stato proprio il Sikorsky S-92, e che quello vincente era, ovviamente, l’AW 101. Per inciso, lo sperimentato elicottero militare anglo-italiano era fornito "green" dall’Agustawestland. In Italia una cosa del genere si chiama "faccia di bronzo", in USA probabilmente "business is business". Ai tempi del "Team 101", i tanto decantati "38 anni di attività in comune" con la Sikorsky non avevano alcun significato. Adesso, con una virata a 180°, Lockheed Martin afferma che l’S-92 si è trasformato nella soluzione perfetta per Obama. Per il nuovo concorso VXX, la Sikorsky - anche grazie al fatto di essere una ditta USA - ha prudentemente ottenuto il rango di capocomessa rispetto a Lockheed Martin Mission Systems & Sensors che questa volta è fornitore principale. Proprio LMMSS aveva virtualmente affondato l’incolpevole AW 101 a causa dell’esorbitante incremento, su richiesta del cliente, di ogni sorta di sistemi di bordo. Intanto continua a procrastinarsi l’annoso problema di sostituire i vetusti VH-3D usati dal presidente degli Stati Uniti. Per valutare le attuali tempistiche del "procurement" militare USA, ricordiamo che Lockheed Martin ed AgustaWestland avevano annunciato il "Team 101" nell’ottobre 2001; la vittoria contro l’S-92 risale al 2005 e la cancellazione "in corso d’opera" del ben avviato programma all’aprile 2009. E un anno dopo, ecco la spericolata piroetta del colosso USA che torna in corsa per lo stesso contratto, ma a bordo dell’altro elicottero. C’è il rischio reale che il nuovo "Marine One" entri in servizio con il successore dell’attuale presidente. Nel frattempo anche AgustaWestland ha risposto alla "request for information" U.S. Navy per il VXX. Come andrà a finire?)

(Da un comunicato stampa Lockheed Martin, Bethesda, Maryland, USA – 19 aprile 2010)

Sikorsky Aircraft Corporation, a subsidiary of United Technologies Corporation, and Lockheed Martin today announced the signing of a teaming agreement to compete jointly for the U.S. Navy's revived VXX Presidential Helicopter program.
The agreement formally positions helicopter manufacturer Sikorsky as the prime contractor offering its S-92 – already renamed H-92 - medium-lift helicopter for the presidential transport mission with Lockheed Martin, a leading rotary wing systems integrator, as the major subsystems supplier.
Additionally, the two companies jointly submitted a response today to the U.S. Navy's VXX request for information. The document details how a Sikorsky/Lockheed Martin team would design and manufacture a military version of the S-92 helicopter with integrated systems for the Marine One mission.
The companies have extensive experience working together during four decades developing, delivering and supporting 400 operational SH-60B and MH-60R/S maritime helicopters to the U.S. Navy.
"Our VXX teaming agreement builds on an existing and highly successful 38-year relationship between Lockheed Martin and Sikorsky, " said Dan Spoor, Aviation Systems vice president at Lockheed Martin Mission Systems & Sensors in Owego, N.Y. "Formally combining Sikorsky's success building and supporting the Marine One fleet with our understanding of the systems integration requirements will allow our team to offer a low-risk transport solution to the Office of the President."
Both companies have unique experience supporting presidential helicopters. Sikorsky designed-and-built VH-3D and VH-60N aircraft designated "Marine One" when the president is on board have provided safe, reliable transport for the Office of the President since the 1960s of the past century.
In 2005, Lockheed Martin won the previous contract to build the replacement fleet. The contract was terminated in 2009 at the convenience of the government after the program delivered nine test and pilot production aircraft.

(Editor’s note: this last paragraph of the Lockheed Martin press release is really a marvelous piece of standup comedy! While LM boast about their - temporary - victory in the previous competition, they – somehow.- fail to mention that the winning platform was, of course, the AW 101 and the losing contender was exactly the Sikorsky S-92 which they are now so enthusiastic about. In Italy this would be called "faccia di bronzo" (equivalent to "a brass neck"), while in the USA "that was yesterday" and "business is business" leaves little things like loyalty out in the cold. The vaunted "38-year relationship" with Sikorsky obviously had a significant cold spell during the "Team 101" days, but who wants to know that? In this Lockheed Martin U-turn, the S-92 has now become the perfect choice as Presidential helicopter. Sikorsky – thanks being a U.S. company – has become the prime contractor, while Lockheed Martin Mission Systems & Sensors is the major supplier. By driving up costs with an endless list of "safety" systems, DoD and LMMSS virtually torpedoed the competition-winning AW 101’s chances. In the meantime, the issue of the long awaited replacement for the now totally obsolete presidential VH-3D helicopters remains open. And looking at the time-scale of the U.S. military procurement system for this new chopper, it is worth remembering that LM and AW announced their "Team 101" agreement in October, 2001; the victory of the AW 101 over the S-92 dates back to 2005, and the cancellation of the programme, by then well under way, occurred in 2009. One year later, LM is competing again for the same contract but this time partnered with the aircraft that came second in a two-horse race! Will we see another Beretta-type story, leaving more egg on US faces? Regardless of that, it seems that US Big Industry has no qualms about committing the safety of the POTUS to the elderly capabilities of the VH’s until the present incumbent is close to finishing his 2nd term – or maybe even beyond that! Fingers crossed! Of couse AgustaWestland submitted its own response to the U.S. Navy's VXX request for information.)

(From a press release by Lockheed Martin, Bethesda, Maryland, USA – April 19, 2010)