AEROMEDIA
The Italian Aerospace Information Web
by Aeromedia - corso Giambone 46/18 - 10135 Torino (Italy)


Supporto per gli Embraer Xingu francesi
Support for Embraer Xingus in France
Embraer EMB-121AN Xingu "YT" (n/c 121103) in servizio col l’EAT 00.319 dell’Armée de l’Air francese. (Embraer)
Embraer EMB-121AA Xingu "YT" (c/n 121103) operated by EAT 00.319 of the French Armée de l’Air. (Embraer)
L'Embraer ha rinnovato il contratto per il supporto tecnico e logistico per la flotta di bimotori EMB-121 Xingu delle forze armate francesi, con la Structure Intégrée de Maintien en Condition Opérationnelle des Matériels Aéronautiques de la Défense (SIMMAD). Questo ente del Ministero della Difesa Francese, tra le altre cose, si occupa dell'assegnazione dei contratti di supporto operativo ai mezzi delle tre forze armate nazionali. Il contratto quadriennale copre l'assistenza tecnica in linea e la logistica dei quarantuno esemplari di EMB-121 Xingu utilizzati dalle Forze Aeree e dalla Marina Militare Francese.
Gli aggressivi biturboelica Xingu volano in Francia dal 1983, quando l'Embraer iniziò la propria attività nel paese transalpino tramite la sussidiaria Embraer Aviation International (EAI). Trentadue EMB-121AA ed AE sono operati dall’EAT 00.319 presso la base di Avord (Bourges) per l'addestramento dei piloti degli aerei da trasporto delle Forze Aeree di Francia, Belgio ed Olanda. Gli altri otto (EMB-121AN) volano con la 24 Flotille (Lorient/Lann Bihoué) e la 28 Flotille (Nimes/Garons) dell’Aéronavale/Marine Nationale, nel ruolo di collegamento. Dopo l'aggiornamento dell'avionica sull'intera flotta, si prevede che lo Xingu resterà in servizio fino al 2020-2025.
L’Embraer EMB-121 trae il proprio nome dal Rio Xingu, un fiume brasiliano che nasce nello Stato del Mato Groso e confluisce nel Rio delle Amazzoni a Porto de Moz, nello Stato del Parà. In Europa volano anche un certo numero di Xingu civili impiegati nel settore dell’aviazione d’affari.

(Da un comunicato stampa Embraer, São José dos Campos, Brasile – 27 ottobre 2008)

Embraer renewed the contract for technical and logistical support for the fleet of EMB-121 Xingu aircraft in France, with Structure Intégrée de Maintien en Condition Opérationnelle des Matériels Aéronautiques de la Défense (SIMMAD). The agency of the French Ministry of Defense, among other things, is responsible for negotiating and signing agreements for the operational support of the country’s three armed forces. The four-year contract covers engineering and on-site technical support, as well as logistics for the 41 EMB-121 Xingu airplanes used by the French Air Force and Navy.
The Xingu aircraft have been flying in France since 1983, when Embraer began its operations in the country through its wholly owned subsidiary Embraer Aviation International (EAI). Thirty-two EMB-120AA and AE aircraft are operted by EAT 00.319 at the Avord Base (Bourges) and are used for training transport pilots for the French, Belgian and Dutch Air Forces, and the other nine (EMB-121AN) serve with 24 Flotille (Lorient/Lann Bihoué) and 28 Flotille (Nimes/Garons) of the Aéronavale/Marine Nationale of France, on missions for transporting official personnel. After the renovation of the avionics system that the French Ministry of Defense is having done for the entire fleet, it is expected that the aircraft will continue in operation until 2020-2025.
The Embraer EMB-121 name came from the Rio Xingu, a Brazilian river flowing from Mato Groso State to Porto de Moz, Parà State, where it joins the Amazon River. A number of Xingus are still flying across Europe, the major part being used as corporate aircraft.

(From a press release by Embraer, São José dos Campos, Brazil – October 27, 2008)