AEROMEDIA
The Italian Aerospace Information Web
by Aeromedia - corso Giambone 46/18 - 10135 Torino (Italy)


Sistema avanzato di identificazione EADS per gli AWACS NATO
EADS Supplies Advanced Identification Systems for NATO AWACS
Boeing E-3A Sentry LX-N 90455, uno dei diciotto AWACS in forza al NATO Airborne Early Warning Force (NAEWF) con base a Geilenkirchen in Germania (foto Aeromedia).
Boeing E-3A Sentry LX-N 90455 is in service, with 17 more AWACS, with NATO Airborne Early Warning Force (NAEWF) based in Geilenkirchen, Germany (photo by Aeromedia).
La flotta NATO di Boeing E-3A AWACS (Airborne Early Warning System) e dei tre addestratori/cargo B.707-320C saranno resi più sicuri con un nuovo sistema di identificazione/anticollisione realizzato dalla EADS (European Aeronautic Defence and Space Company). L'ordine per i primi quattro sistemi è stata passato dall'agenzia per le forniture NAPMA alla capocommessa Dornier Flugzeugwerft GmbH di Manching, facente parte di EADS. L'installazione sarà completata entro l'anno e potrà avere un seguito con la conferma dell'opzione per altri diciannove sistemi.
Il nuovo impianto è costituito da un transponder per l'identificazione amico/nemico (IFF) STR2000 prodotto dall'EADS e da un computer ACAS TTR921 della Rockwell-Collins Deutschland di Heusenstamm.
Nello spazio aereo civile, le procedure ACAS (Airborne Collision Avoidance System) vengono utilizzate per evitare situazioni critiche e collisioni tra i velivoli. Quando gli aerei si avvicinano l'un l'altro, i loro rispettivi dati vengono scambiati via IFF-transponder. Il computer ACAS valuta questi parametri e mette tempestivamente in guardia, con segnali ottici, i piloti; nelle situazioni critiche vengono anche emessi segnali acustici.
La necessità di questo sistema è sempre più urgente, vista la crescente interconnessione tra il traffico civile e militare, particolarmente spinta sui cieli europei.
L'STR2000 è stato sviluppato in collaborazione tra EADS e la francese Thales e sarà prodotto per le forze armate di Germania e Francia. E' predisposto per l'estensione al "modo 5", la prossima modalità operativa militare che integra l'identificazione codificata con nuove informazioni, garantendo anche la protezione da interferenze ed intercettazioni.

(Da un comunicato stampa EADS Dornier, Friedrichshafen (Germania) - 15 febbraio 2001)

The fleet of NATO Boeing E-3A AWACS (Airborne Early Warning System) radar platforms and three B.707-320C trainer/cargo aircraft will be made safer by means of advanced identification and collision warning systems of EADS (European Aeronautic Defence and Space Company).
Dornier Flugzeugwerft GmbH in Manching (now a corporate unit of EADS), selected as prime contractor by the NATO agency NAPMA, has awarded a contract for the delivery of four identification and collision warning systems to EADS Defence Electronic Business Unit. The new systems will be produced by EADS at the Unterschleissheim plant near Munich and by Rockwell-Collins Deutschland in Heusenstamm. The ordered systems comprise EADS new generation STR2000 transponder for identification fiend-foe (IFF) and TTR921 Rockwell-Collins collision warning ACAS computer.
In civil air space the so-called ACAS (Airborne Collision Avoidance System) procedures are employed to avoid critical situations and mid-air collisions. When aircraft approach each other, their data are excanged via IFF-transponder. The ACAS computer evaluates the transmitted flight data and warns pilots in due time by means of optical and acoustic signals in case of critical situations. This system has gained particular importance during the past years on account of the increased mixing of civil and military-controlled air space. The installation of this system will enable NATO to fulfil the requirement concerning the use of ACAS on board its aircraft from 2003 onwards.
The IFF-transponder, a joint development of EADS and Thales in France, will also be delivered to the French and German armed forces. Furthermore, the trasponders are designed for a future extension to mode 5, the new military operating mode which allows the coded identification of military aircraft with increased information and improved capabilities against interference and interception.

(From a press release by EADS Dornier, Friedrichshafen (Germany) - February 15, 2001)